Una explicació convincent

 

Aquest és un cas concret d’un municipi d’uns 2.000 habitants, però aplicable a la majoria dels municipis de Mallorca. La relació Pressupost/població sol ser de 1.000 €/habitant.

L’any 2006, abans de la Crisi, el Pressupost pujava 2.000.000€ i els ingressos per IBI eren de 280.000 €. Una proporció baixa, si tenim en compte que aquest impost és l’ingrés més important per un Ajuntament.

D’on venien els altres principals ingressos? Sobretot d’aportacions de les altres administracions, CAIB i Consell, i de l’Impost d’Obres i Construccions.

Aquest mateix 2006 i també 2007, hi ha moltes revisions cadastrals per tal de posar al dia el valor dels habitatges, que aleshores estaven molt baixos. A partir d’aquí els ingressos per IBI augmenten cada any, almenys un 10%.

Comença la Crisi. El 2008 i 2009 molts Ajuntaments tanquen l’exercici amb dèficit. Els ingressos per obres cauen de forma espectacular. L’increment dels ingressos per IBI i la sensibilitat de les Administracions supramunicipals fan que el 2010 els dèficits quedin compensats.

El 2011 el Govern i el Consell comencen a no pagar als municipis i aquests s’endeuten més. No es culpa del seu Pressupost, sinó d’una decisió política dels governs insular i autonòmic. Tenien Pressupost però no liquiditat.

A molts d’Ajuntaments l’IBI segueix pujant però també els retalls. Més que res per inèrcia, seguidisme, manca de visió política, o senzillament per falta de criteri propi.

Durant set anys, el Pressupost no ha canviat, en el nostre cas segueix sent de 2.000.000 €, però la proporcionalitat dels ingressos si, i tant que sí. Ara, en lloc dels 280.000€ del 2006, els ciutadans pagam 960.000€ per IBI. Ha pujat un 242%!. Quan en principi, aquests darrers anys podria haver baixat.

Hi ha més serveis? Millors? S’han incrementat les subvencions per activitats extraescolars o educació? Cultura? Esport? Serveis Socials? O, per exemple, els carrers estan més nets?.

Crec que la resposta és molt clara i contundent: NO. Tot el contrari, hi ha retalls per tot i les úniques partides importants que pugen són els interessos i despeses financeres, i és clar, cada any hi ha superàvit.

Per tant, on són aquests doblers dels nostres imposts? Si no tenim més serveis ni millors, qui en surt beneficiat d’aquesta forma de gestionar?

La resposta és molt senzilla: Les entitats financeres. Els bancs són els grans beneficiats, és on van a parar els nostres imposts. La majoria d’Ajuntaments paguen més interessos que mai, els bancs tenen un diferencial amb aquests interessos més gran que mai, i a més mantenen saldos públics no remunerats cada vegada més elevats.

La gestió municipal, en aquesta legislatura, està sent un baló d’oxigen pels bancs, a costa dels nostres imposts i de les retallades de molts d’Ajuntaments insensibles a la situació social actual. El principal problema, però, és que estic convençut que molts dels nostres batles i regidors d’hisenda no en són conscients d’aquesta situació i tampoc tenen cap Pla de futur ni intenció de canviar.

Una explicació convincent per entendre aquesta gestió dels nostres doblers, segur que seria una bona noticia.

 

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s